Nu digitaliserar han byggbranschen

Fredrik Lindberg på plats som ny VD på Enzymatica
Feb 11, 2015
Välkommen att lyssna på Enzymaticas nya VD Fredrik Lindberg
Mar 4, 2015
Show all

Nu digitaliserar han byggbranschen

Stefan Larsson tröttnade på att dinosaurierna i byggranschen inte utnyttjade digitaliseringen. Därför grundade han Bim Object som är det digitala lagret mellan tillverkare och användare – men trots 20 år i branschen blev han till en början fullständigt dissad. 

”Det tog tre år för desktop publishing att slå igenom. För byggbranschen har det tagit 30 år”, säger Stefan Larsson, vd och grundare av Bim Object i Startuppodden.

För fem, sex år sedan tröttnade Stefan på att ingenting hände. Även om alla jobbade med digitala ritningar, så var flödet mellan tillverkare och användare, alltså arkitekter och designers som ritar byggnader och hus, fortfarande analogt.

”Vi var på jättarna i branschen och frågade varför gör ni ingenting? Ser ni inte vad som händer? Men de var inte intresserade. Alla de här bolagen är gigantiska, som dinosaurier, fulla med ryggsäckar. De är oroliga, rädda för att något ska gå fel.”

2011 grundade han Bim Object, ett företag som skapar det digitala lagret mellan tillverkare och användare, baserat på en molntjänst, med små smarta appar, direkt in i de digitala cad-verktyg som arkitekterna använder dagligen.

”Vi öppnar upp kommunikationsvägar mellan tillverkare och arkitekter, vi är nästa Skype”, säger Stefan.

Stefan liknar deras tjänst både med Skype, men även med Linkedin, Facebook och Spotify.

”Vi är lite av varje, vi inspireras mycket av konsumentmarknaden.”

Men vägen dit var inte enkelt. Trots över 20 år i branschen så fick Stefan inget riskkapital till Bim Object.

”Jag blev dissad fullständigt, trots tjugo år i branschen, av sådana här småskrutt-VC:s. Malmö är en fantastisk innovationsstad, med hela dess multikultur. Men det finns inget VC-kapital här,” säger Stefan.

Sedan starten 2011 har bolaget vuxit till 55 anställda i Malmö och Budapest. Nyligen öppnade man sitt första kontor i USA, i San Fransisco. Målet är att bli störst i världen på digitala byggobjekt, bim-objekt.

”Vill du bli Facebook eller Amazon, måste du vara 10 gånger större än närmaste konkurrenten. Vi vet vad som krävs, men givetvis kostar det pengar.”

Hör hela intervjun med Stefan Larsson ovan och läs mer på Startuppodden.se

Klicka här för att lyssna på fler avsnitt av Startuppodd-

/Veckans Affärer

Comments are closed.