The Fox Club banar väg för Svenska affärer

HCN Group - Rethinking
Rethinking Care Sweden AB initiates cooperation with MedHelp AB
Mar 28, 2017
Foxclub Florida
Svenskar erbjuds overseas-medlemskap
Aug 16, 2018
Show all

The Fox Club banar väg för Svenska affärer

Markus & Richard The Fox Club Florida

The Fox Club banar väg för Svenska affärer.

Richard S Johnson har varit professionell golfspelare i 20 år. Sedan en kort tid tillbaka är han klubbdirektör för exklusiva Fox Club i Jupiter Florida. Tillsammans med sina svenska ägare lansers ett nytt koncept mitt i det amerikanska golfmeckat. ”Den här klubben ska attrahera både kräsna amerikaner och svenskar som gärna vill ha en hemmabana i Florida under vinterhalvåret.

Historien om The Fox Club började för 30 år sedan

Det hela började för 30 år sedan när området Cobblestone byggdes utanför Jupiter i Florida. Samtidigt byggde man en golfbana i anslutning till området. Då ingick medlemskap i golfbanan i husköpet, om köparna betalade 30 000 dollar ­ ­extra (250 000 kronor). Efter en tid köptes klubben av en grupp irländska affärsmän.

Äldre ägare önskade sälja

Men ägarna började komma upp i åren och för ett par år sedan blev en av de irländska ägarna allvarligt sjuk. De ville då hitta nya ägare som ­kunde ta klubben vidare. Vi blev kontaktade av några svenskar som visste om detta. Vi fick Fox Club presenterat för oss, räknade på det och såg att det fanns potential. På den vägen är det”, säger ­Markus Matthiasson

Antalet medlemmar har kraftigt ökat

Genom att öka antalet medlemmar till 300 kommer vi en bit på väg. Sedan var det rätt attraktivt för en del av investerarna att ha en privat golfbana i Florida. Det finns också mjuka värden, som att den här banan har lett till andra affärsmöjligheter och nätverk.”

Fox Club har tio delägare, varav Markus Matthiasson och hans vän, NHL-proffset Henrik ­Zetterberg är två.

Målet är att få Fox Club lönsamt och på den vägen anställdes Richard S Johnson som klubbdirektör i november 2017.

”Det kommer att ta två till tre år att vända det här, men så är det ju med de flesta bolag. Konkurrensen är extrem här, men vi är nu uppe i 116 medlemmar från ha varit 69 när vi tog över, så vi är inne i en bra trend. Själva banan är vårt signum och attraherar många bra golfare”, säger Markus Matthiasson.

Unikt upplägg med 0 kronor i inträdesavgift

I de exklusiva områdena kring Jupiter har snittbanorna av samma kaliber som Fox Club enligt Richard S Johnson en inträdesavgift på 1–1,5 miljoner kronor plus en årsavgift på 75 000– 200 000 kronor per år. Dessutom betalar man ändå cirka 500 kronor varje gång man spelar.

”Det finns kanske 25 sådana klubbar runt ­Jupiter. Vi har valt att ha 0 kronor i inträdesavgift och en årsavgift på 80 000 kronor. Medlems­rekryteringen är svår eftersom du måste sköta det snyggt, men av våra 116 medlemmar är 26 proffs. Så vi har proffsspelare här och tränar varje dag”, säger Richard S Johnson.

Här bor Parnevik

Fox Club ligger verkligen mitt i det amerikanska golfmeckat med bland annat huvudkontoret för den amerikanska proffstouren PGA i närheten, liksom president Donald Trumps golfbana och ­residens Mar-a-Lago. Det är också här som golfvännen och något av mentorn Jesper Parnevik bor.

Det finns så oerhört mycket pengar som flödar hit från New York under vinterhalvåret. Den ­stora skillnaden jämfört med Sverige är att folk är vana att betala för sig. I Sverige håller ju golfindustrin på att gå omkull på grund av att folk inte vill ­betala.

Erbjudande till svenskar

Det som gör nya Fox Club unik är att klubben har ett svenskt fokus. Hit ska svenska företag ­kunna ­komma på konferens och samtidigt spela golf. Då kan man dra nytta av Richard S Johnsons ­tjänster på flera sätt.

”Vi har ett så kallat overseas-medlemskap som vi kommer att erbjuda de svenskar som åker frekvent till Florida och vill kunna komma in på en privat golfbana. Det kostar motsvarande 12 500 kronor och är du här några gånger per år så lönar det sig,”, förklarar Markus Matthiasson.

”Vi vill att våra skandinaviska medlemmar ska trivas, så därför ordnade vi till exempel ’Skandinaviska veckan’ under första veckan i april i samband med US Masters, bland annat med en egen variant av Ryder Cup mellan de svenska och amerikanska medlemmarna. Vi vill också bjuda våra amerikanska vänner till Sverige under somrarna och göra något liknande. Det kan förhoppningsvis leda till nya affärer både i Sverige och här”, tillägger Richard S Johnson.

Och som svensk känner man sig lätt hemma på Fox Club, antingen när man beställer en toast ­Skagen i restaurangen eller köper Abacus och Cross golfkläder i pro-shopen

För mer information om The Fox Club:

­Markus Matthiasson – CEO
Tel: 070 767 99 60
E-mail: markus@foxclub.se

Comments are closed.